Ehdokas: Sinikka Ignatius

17. maaliskuuta 2021


Sinikka Ignatius

1. Kuka olet?

Olen Sinikka Ignatius, 60 v yrittäjä. Viimeiset 3 vuotta olen toiminut kahvilayrittäjänä Pälkäneen Nuijantalolla. Sitä ennen toimin vientipäällikkönä suomalaisille yrityksille. Saksassa asuessani 1990-2000 tein viennin lisäksi töitä EU-projektirahoitteiselle paikallisiin ympäristökysymyksiin keskittyvässä ICLEI:lle (International Council for LOCAL ENVIRONMENTAL INITIATIVES. Tuolloin kehitettiin termi ”kestävä kehitys” ja voin kehua olevani sen termin suomenkielisen version luoja. Minun alueeni ICLEI:ssa oli joukkoliikenne. Silloin lobbasimme raitiovaunua mm. Tampereelle. Se olisi tuolloin pitänyt toteuttaa heti. Nyt valmistuessaan se alkaa olla vanhentunut ratkaisu. Muutin kylläkin mielipiteeni ratikasta 2000-luvulla ja olen lobannut sitä vastaan yksityisesti 2000-luvulla. Sähköbussit olisivat olleet Tampereelle edullisempi, tehokkaampi ja hiilineutraalimpi ratkaisu.

2. Mikä sai sinut lähtemään ehdokkaaksi kuntavaaleihin?

Haluan vaikuttaa Pälkäneen kehittämiseen. Olen nähnyt Pälkäneen elävänä muuttovoittokuntana 2000-luvun alussa palattuani tänne ja kuvittelin, että kehtiys jatkuisi positiivisena. Toisin on kuitenkin käynyt. Näen, että pienessä kunnassa tarvitaan pieniä yksiköitä, jotka antavat turvallisuuden tunnetta ja myös töitä kuntalaisille. Viime aikoina on keskitytty yhdistämään yksiköitä ja suurentamaan ja laajentamaan. Pieniä yksiköitä lopetetaan ja samalla toivotaan, että lapsiperheitä muuttaisi Pälkäneelle. Haluaisin vaikuttaa siihen, että Pälkäneellä olisi hyvä asua vielä 50 vuoden kuluttuakin ja että tästä saataisin jälleen se virkeä muuttovoittokunta, joka tämä oli aiemmin.
Haluaisin, että täällä luodaan pitkän tähtäimen ratkaisuja, joissa mennään ihmisen hyvinvointi edellä. Toki se tarkoittaa, että meillä on hyvinvoivia yrityksiä ja veronmaksajia. Minulla on vahva näkemys Pälkäneen kehitysmahdollisuuksista etenkin matkailun saralla. Sain Pälkäneeseen ulkopuolista näkökulmaa asuttuani 30 vuotta muualla (Helsinki, Tampere, Turku, Düsseldorf, Freiburg, München). Pälkäneellä on ainutlaatuinen sijainti kauniiden, puhtaiden järvien keskellä, on upeaa harjua upeine marjastus- ja sienestys- ja urheilumahdollisuuksineen, on Laipanmaat ja Sappeet, Kostian taistelu, viikinkien reitit, keskiaikainen kirkko, kalliomaalaukset, upeat hiekkarannat jne.

3. Miksi Vihreät?

Luonto ja ympäristökysymykset ovat aina olleet minulle tärkeitä. Vanhempani opettivat minut rakastamaan ja kunnioittamaan luontoa. Parikymppisenä jo olin kesätöissä etelä-Ranskassa rakentamassa Euroopan ekologista keskusta (Centre Ecologigue Européenne). Taustani on kylläkin kokoomuslainen sekä kotoa että suvusta lähtien. Aikoinaan olin kokoomuksen nuorten piirihallituksessakin Tampereella ja aiemmin kouluneuvostossakin. Politiikka jäi kuitenkin nuoruusvuosiin, se ei enää kiinnostanut niin paljon, että olisin itse halunnut olla vaikuttamassa. Seurasin myös sivusta kuinka politiikassa pelataan, enkä ole koskaan ollut ”peluri”, joten koin tuolloin, ettei politiikka sovi minulle.
Olen seurannut politiikkaa ja olen myös huomannut, että tällä hetkellä oikeastaan mikään nykypuolue ei puhuttele minua. Toisaalta voisin ottaa monelta puolueelta joitakin asioita ja seistä niiden takana, en kuitenkaan äärioikeistolta enkä äärivasemmistolta.
Vihreillä on eniten tärkeitä asioita, joista olen samaa mieltä.Haluan toimia yhteisen edun, en oman etuni puolesta. - Luonnon ja ympäristön tila on alkanut huolestuttaa minua yhä enemmän ja toivon voivani vaikuttaa paikallisella tasolla pehmeiden ihmis- ja ympäristöystävällisten arvojen toteutumiseen. Olen pienten yksiköisen ja maaseudun elinvoimaisuuden säilyttämisen kannalla vahvasti. Loppupeleissä ympäristön ja ihmisen kunnioittaminen päätöksessä kuin päätöksessä tuo eniten hyvinvointia ja rahaa kunnan kassaan pitkällä tähtäimellä. Taloudelliset aspektit täytyy aina pitää mielessä, jos halutaan kunnan tai yrityksen toimivan elinkelpoisena.

Lähetä kommentti